-->

четвер, 3 листопада 2016 р.

Чи готова дитина до школи: орієнтаційний тест шкільної зрілості Керна - Йірасека

В наш час вимоги до підготовки дітей зросли. Співбесіда або психологічне тестування відіграє одну з найважливіших ролей в ухваленні рішення про зарахування в школу.
Батьки можуть оцінити рівень "зрілості" за допомогою спостереження і відповідей на спеціальні питання, що були розроблені психологом Джеральдін Чейні. Після того, як Ви відповіли на спеціальні питання та проаналізували результати, можна провести ряд тестів, які використовуються дитячими психологами при вступі до школи.
Тести проводяться не всі відразу, в різний час, коли у дитини хороший настрій. Не обов'язково проводити всі запропоновані тести, виберіть декілька.

Орієнтаційний тест шкільної зрілості Керна - Йірасека
Тест виявляє загальний рівень психічного розвитку, рівень розвитку мислення, вміння слухати, виконувати завдання за зразком, довільність психічної діяльності.

Тест складається з 4-х частин:
  • тест "Малюнок людини" (чоловічої фігури);
  • копіювання фрази з письмових букв;
  • змальовування точок;
  • опитувальник.


Тест "Малюнок людини"

Завдання
"Тут (показується де) намалюй дядю, як ти вмієш". Під час малювання неприпустимо поправляти дитину ("ти забув намалювати вуха"), дорослий мовчки спостерігає.

Оцінювання
1 бал: намальована чоловіча постать (елементи чоловічого одягу), є голова, тулуб, кінцівки; голова з тулубом з'єднується шиєю, вона не повинна бути більше тулуба; голова менше тулуба; на голові - волосся, можливий головний убор, вуха; на обличчі - очі, ніс, рот; руки мають кисті з п'ятьма пальцями; ноги відігнуті (тобто є ступня або черевик); фігура намальована синтетичним способом (контур цільний, ноги і руки як би ростуть з тулуба, а не прикріплені до нього.
2 бали: виконання всіх вимог, крім синтетичного способу малювання, або якщо присутній синтетичний спосіб, але не намальовані 3 деталі: шия, волосся, пальці; обличчя повністю промальовано.
3 бали: фігура має голову, тулуб, кінцівки (руки і ноги намальовані двома лініями); можуть бути відсутніми: шия, вуха, волосся, одяг, пальці на руках, ступні на ногах.
4 бали: примітивний малюнок з головою і тулубом, руки і ноги не промальовані, можуть бути у вигляді однієї лінії.
5 балів: відсутність чіткого зображення тулуба, немає кінцівок; каракулі.
Копіювання фрази з письмових букв

Завдання
"Подивися, тут щось написано. Спробуй переписати так само тут (показати нижче написаної фрази), як зможеш ".

На аркуші напишіть фразу великими літерами, перша буква - заголовна: Він їв суп.

Оцінювання
1 бал: добре і повністю скопійований зразок; букви можуть бути трохи більше зразка, але не в 2 рази; перша літера - заголовна; фраза складається з трьох слів, їх розташування на аркуші горизонтальне (можливо невелике відхилення від горизонталі).
2 бали: зразок скопійовано розбірливо; розмір букв і горизонтальне положення не враховується (літери можуть бути більші, рядок може йти вгору або вниз).
3 бали: напис розбит на три частини, можна зрозуміти хоча б 4 літери.
4 бали: зі зразком збігаються хоча б 2 букви, розрізняється рядок.
5 балів: нерозбірливі каракулі, черкання.
Змальовування точок

Завдання
"Тут намальовані точки. Спробуй намалювати поруч такі ж ".

У зразку 10 точок знаходяться на рівній відстані одна від одної по вертикалі і по горизонталі.

Оцінювання
1 бал: точне копіювання зразка, допускаються невеликі відхилення від рядка або стовпця, зменшення малюнка, неприпустимо збільшення.
2 бали: кількість і розташування точок відповідають зразку, допускається відхилення до трьох точок на половину відстані між ними; точки можуть бути замінені кружечками.
3 бали: малюнок у цілому відповідає зразку, по висоті або ширині не перевершує його більше, ніж у 2 рази; число точок може не відповідати зразку, але їх не повинно бути більше 20 і менше 7; допустимо розворот малюнка навіть на 180 градусів.
4 бали: малюнок складається з точок, але не відповідає зразку.
5 балів: каракулі, чіркання.

Після оцінки кожного завдання всі бали сумуються. Якщо дитина набрала в сумі за всіма трьома завданням:
3-6 балів - у неї високий рівень готовності до школи;
7-12 балів - середній рівень;
13 -15 балів - низький рівень готовності, дитина потребує додаткового обстеження інтелекту та психічного розвитку.

Питання-відповідь

Виявляє загальний рівень мислення, кругозір, розвиток соціальних якостей.

Проводиться у вигляді бесіди "питання-відповідь". Завдання може звучати так: "Зараз я буду задавати питання, а ти намагайся відповісти на них". Якщо дитині важко відразу відповісти на питання, можна допомогти їй декількома навідними питаннями. Відповіді фіксуються в балах, потім сумуються.

Питання Оцінювання
Яка тварина більше - кінь чи собака? Кінь = 0 балів;
неправильна відповідь = -5 балів
Вранці ми снідаємо, а вдень ... Обідаємо, їмо суп, м'ясо = 0;
вечеряємо, спимо і інші неправильні відповіді = -3 бали
Вдень світло, а вночі ... Темно = 0;
неправильна відповідь = -4
Небо блакитне, а трава ... Зелена = 0;
неправильна відповідь = -4
Черешні, груші, сливи, яблука - це що? Фрукти = 1;
неправильна відповідь = -1
Чому раніше, ніж пройде поїзд, опускається шлагбаум? Щоб поїзд не зіткнувся з автомобілем; щоб ніхто не постраждав і т.д. = 0;
неправильна відповідь = -1
Що таке Київ, Одеса, Львів? (Назвати будь-які міста) Міста = 1; станції = 0;
неправильна відповідь = -1
Котра година? (Показати на годиннику, справжньому чи іграшковому) Правильно показано = 4;
показано тільки цілу годину або чверть години = 3;
не знає годин = 0
Маленька корова - це теля, маленька собака - це ..., маленька овечка - це ...? Щеня, ягня = 4;
тільки одна правильна відповідь = 0;
неправильна відповідь = -1
Собака більше схожа на курку або кішку? Чим? Що у них спільного? На кішку, тому що у них по 4 ноги, шерсть, хвіст, пазурі (досить одної подібності) = 0;
на кішку без пояснення = -1
на курку = -3
Чому у всіх автомобілях гальма?
  Вказано дві причини: гальмувати з гори, зупинятися, уникати зіткнення і так далі = 1;
одна причина = 0;
неправильна відповідь = -1
Чим схожі один на одного молоток і сокира? Дві загальні ознаки: вони з дерева і заліза, це інструменти, ними можна забивати цвяхи, у них є рукоятки і т.д. = 3;
одна ознака = 2;
неправильна відповідь = 0
Чим схожі один на одного кішка і білка? Визначення, що це тварини або приведення двох спільних ознак: у них 4 лапи, хвости, шерсть, вони можуть лазити по деревах і т.д. = 3;
одна ознака = 2;
неправильна відповідь = 0
Чим відрізняються цвях і гвинт? Як би ти пізнав їх, якби вони лежали перед тобою на столі? У гвинта нарізка (різьба, така закручена лінія навколо) = 3;
гвинт вкручується, а цвях забивається або у гвинта є гайка = 2;
неправильна відповідь = 0
Футбол, стрибки у висоту, теніс, плавання - це ... Спорт (фізкультура) = 3;
ігри (вправи, гімнастика, змагання) = 2;
неправильна відповідь = 0
Які ти знаєш транспортні засоби? Три наземних транспортних засоби + літак або корабель = 4;
тільки три наземних транспортних засоби чи повний перелік з літаком, кораблем, але тільки після пояснення, що транспортні засоби - це те, на чому можна пересуватися = 2;
неправильна відповідь = 0
Чим відрізняється старий чоловік від молодого? Яка між ними різниця? Три ознаки (сиве волосся, відсутність волосся, зморшки, погано бачить, часто хворіє і т.д.) = 4;
одна або дві відмінності = 2;
неправильна відповідь (у нього палиця, він курить ...) = 0
Чому люди займаються спортом? З двох причин (щоб бути здоровими, загартованими, щоб не були товстими і т.д.) = 4;
одна причина = 2;
неправильна відповідь (щоб щось вміти, щоб заробити гроші і т.д.) = 0
Чому це погано, коли хтось відхиляється від роботи? Інші повинні працювати за нього (або інший вираз того, що хтось несе збиток внаслідок цього) = 4;
він ледачий, мало заробляє, не може нічого купити = 2;
неправильна відповідь = 0
Чому на лист потрібно наклеювати марку? Так платять за пересилання цього листа = 5;
інший, той хто отримає, повинен був би заплатити штраф = 2;
неправильна відповідь = 0

Підсумовуємо бали
сума + 24 і вище - високий вербальний інтелект (кругозір).
сума від + 14 до 23 - вище середнього.
сума від 0 до + 13 - середній показник вербального інтелекту.
від -1 до - 10 - нижче середнього.
від - 11 і менше - низький показник.
Якщо показник вербального інтелекту низький або нижче середнього, необхідно додаткове обстеження нервово-психічного розвитку дитини.

Немає коментарів:

Дописати коментар